Blogindlæg om at komme i medier

Hej. Jeg hedder Andreas, og allerførst vil jeg bare takke dig, fordi du læser med her. Det er et godt projekt, udført af dygtige mennesker, og det skal selvfølgelig belønnes. Jeg har fået lov til at dele mine tanker her, fordi jeg er journalist, stifter af Musling Media og meget mere. Kort sagt så kender jeg mediebranchen, og jeg specialiserer mig i at hjælpe virksomheder med at få deres historier i medierne.

Dette indlæg er skrevet for at hjælpe mindre virksomheder med at maksimere deres kendskab blandt både den brede befolkning og deres kernemålgruppe. Ofte har en nystartet virksomhed et meget lille, eller måske endda ikke eksisterende, budget til reklame og marketing. Det gør det svært at opbygge det kendskab blandt ens potentielle kunder, som er grundlaget for at få succes som virksomhed.

Men lad os komme i gang. Jeg har stillet fem punkter op, som måske kan hjælpe dig og din virksomhed med at få flere potentielle kunder i fremtiden.

1. Vælg et medie og tag kontakt

De kommer ikke selv rendende, bare fordi du har fået et CVR-nummer, og er ved at kigge på at købe en palle billige plastikdimser via Alibaba. Beklager, men der skal mere til. DU skal træde i karakter, og tage kontakten. Generelt anbefaler jeg altid at man ringer – eller endnu bedre, tropper op på adressen, når man har taget den korte snak via telefonen. Det er altid lettere at sælge noget ansigt til ansigt, og det skal du udnytte.

2. Vær din egen journalist

Journalisten er doven. Det er de, sådan nogle. Eller også har de rigtig travlt, fordi der tit er nedskæringer og fyrringsrunder. Uanset hvad, så skal du hjælpe journalisten lidt på vej ved at vælge, hvad der er unikt i din historie. Hvad appellerer til det menneskelige i lige netop din virksomhed? Læserne er ligeglade med, at du kan sælge dine plastikdimser 18 % billigere end konkurrenterne. Men hvis du nu donerer 10 % af dit overskud til velgørenhed, så bliver du pludselig interessant.

3. Udvælg én journalist

Når du kontakter dit valgte medie med din spændende vinkel, så er det vigtigt, at du vælger den rette journalist. Men skal det være chefredaktøren, journalisten, webredaktøren eller en helt fjerde?

Jeg vil næsten altid anbefale, at du kontakter den, som er villig til at tage det største ejerskab over historien. I mine øjne er praktikanten (hvis de har sådan en) ofte et rigtig godt bud. De har mindst travlt, de elsker at få deres ”egne” historier igennem, og de kan ofte lokkes til at inkludere ting om din virksomhed, som en mere garvet journalist måske vil fravælge. Prøv at søge på mediets hjemmeside, når du udvælger lige netop den journalist, der skal være med til at sælge din historie.

Det var tre vigtige trin, der måske kan få navnet på netop din virksomhed ud blandt den brede befolkning. Der er en masse andre ting, man kan overveje, men hvis du tænker over disse tre trin, så er du helt sikkert bedre stillet, end de fleste andre, når det handler om at komme i kontakt med medierne.

Hvis du har yderligere spørgsmål eller feedback, så tøv ikke med at skrive til  mig direkte på Andreas@MuslingMedia.dk. Så kan vi tage en snak om, hvordan vi tager din virksomhed til det næste niveau!