Iværksættere deler ud af viden

Ung & iværksætter i folketidende d. 8. oktober 2016.

NYKØBING De er unge, og de er driftige – og nu vil de dele ud af deres erfaringer – trods en alder på bare 23 år. Nicolaj Sand og Martin Trane har sammen med deres kammerat Alexander Juul Jakobsen sat gang i kampagnen “Ung & Iværksætter”. Samme vil de tage ud på forskellige ungdomsuddannelser for at holde oplæg om iværksætteri.

Vi er jo ikke guruer, men vi håber på at kunne inspirere nogle til at komme ud af busken, hvis det er, at de har en lille iværksætter inde i maven, siger Nicolaj Sand, der selv står bag virksomheden MEPTEK, der underviser unge i præsentationesteknik.

Vil sætte skub i drømme

Kampagnen kom i stand efter et møde med John Brædder (G), borgmester i  Guldborgsund Kommune, der havde inviteret de tre fyre til en snak, om hvorfor de egentlig havde valgt at blive på øerne og starte deres egne virksomheder.

– Vi vil gerne have fokus på, at Lolland-Falster er andet end arbejdsløshed, lyder det fra Nicolaj sand, der sammen med sine iværksætterkammerater skød gang i kampagnen 1. oktober. Siden har de brugt tiden på at eksponere kampagnen, og snart skal de puste liv i andre unges iværksætterdrømme.

Når vi har hold oplæg, er der mulighed for, at eleverne kan møde os én-til-én, hvor de kan uddybe deres ideér, lyder det fra de to, der efterfølgende vil invitere de unge på netværkscafé- og camps.

At være iværksætter handler ikke kun om at sidde på et kontor. Det kræver noget robusthed, og jeg har for eksempel fået de bedste idéer, når jeg har dyrket sport, lyder det fra Martin Trane, som også står bag virksomheden F.A.A.S.T (Fitness as a special tool, red.), hvor han gør brug af sine tidligere erfaringer som fitnesstræner og redskaberne fra den pædagoguddannelse, han i øjeblikket er i gang med.

Som det vilde vesten

De tre unge supplere hinanden god i deres nye foretagende. Alexander Juul Jakobsen, der har startet eget webbureau står for eksponeringen, Nicolaj Sand tager sig af præsentationen, mens Martin Trane gør brug af pædagogiske værktøjer i arbejdet med den igangværende kampagne. De bruger hinanden og den viden, de har fået både hver for sig og i fællesskab, og nu vil de dele det med andre unge.

– I begyndelsen kan det være meget svært, og derfor kan det være en god idé at mødes med nogle, som forstår, hvor i processen man befinder sig. Sådan oplevede jeg det selv, at det er vigtigt med folk omkring én, der forstår det niveau man er på, forklarer Martin Trane, der ligesom de andre iværksættere har valgt at føre drømmene ud i livet på Sydhavsøerne.

– For det første er det nemmere at få en lejlighed hernede, men jeg kan også se en anden udvikling her, så derfor vil jeg satse på det her område. Det jeg ledte efter i København, det er noge, jeg kan få her. Man er meget tættere på hinanden her, siger Martin Trane.

Og det er Nicolaj Sand helt enig i.

– Man har et tæt netværk, og vi ville højest sandsynligt ikke have fået en invitation til at mødes ed borgmesteren, hvis vi boede i København, siger han og uddyber, hvorfor han efter perioder i blandt andet hovedstaden og Berlin har valgt at komme tilbage til Nykøbing:

Lolland-Falster er det vilde vesten. Der er meget som ikke er afprøvet her endnu, og det kan vi bruge. Og det er altså okay at tænke store tanker, lyder det fra Nicolaj Sand.

Hvis bare vi kan hjælpe én

Han og Martin Trane understreget, at målet ikke er, at alle skal være iværksættere, og at man heller ikke behøver at udvikle det nye Apple, men at mindre også kan gøre det, hvis man drømmer om at stå på egne ben.

– Det ultimative mål med denne her kampagne er, at hvis vi bare kan få én til at blive iværksætter, så har vi da gjort noget, lyder det fra Nicolaj Sand.

Første gang man kan møde de tre iværksættere er lørdag 15. oktober på Friheden i Nykøbing. Man kan læse mere om kampagnen på www.ungivaerksaetter.dk

Lizette Madsen
lim@ftgruppen.dk